Ha gépkocsiba, vagy pedig autóbuszba ülünk,  megtapasztaljuk, milyen rosszak és túlzsúfoltak a közutaink.Főleg a Pozsonyban dolgozó  felső-csallóközi polgár naponta azért háborog,mert  a közlekedési dugók követleztében reggelente csigalassúsággal araszolnak a járművek a fővárosba, kora este pedig ellenkező irányba. . A sároseperjesiek (Prešov) nugyancsak  dühöngnek a városukon dübörgő, hatalmas átmenő forgalom miatt. Tiltakozó akciókat szervezteknemrég  a Csaca környéki, valamint az árvai (Orava) polgármesterek és más polgárok a szinte már elviselhetetlen kamionáradat ellen. Hazánkban sajnos, több hasonló neuralgikus térség létezik,ahol korszerűbb, az eddiginél jóval nagyobb áteresztő kapacitású közutakat kellene építeni, méghozzá minél előbb. Sajnos, az erre a célra felhasználható uniós forrásokat 2020-ig már lekötötték a már megkezdett építkezések finanszírozására. Az állami költségvetésből ugyabcsak jelentős összeg jut erre a célra, ami azonban távolról sem elegendő. Lehetőségünk lenne kedvező feltételekkel kölcsönök felvételére, amelyeket kizárólag a közúti infrastruktúra korszerűsítésére fordíthatnánk, ám a parlamentben elfogadott, úgynevezett adósságfék (az államadósság nem haladhatja meg a GDP, tehát a nemzeti össztermék 55 százalékát) ezt a lépést egyelőre aladályozza A hatályos törvényt köztudottan csak minősített többséggel, vagyis az ellenzék egy részének támogatásával lehetne módosítani, amihez egyelőre nincs meg részükről a politikai akarat.

Mindezek ellenére a közlekedési tárca nem tétlenkedik. Végre megkezdődik az R7-es gyorsforgalmi út első szakaszának (Egyházgellétől Pozsonyig), valamint a D4-es körgyűrű építése, éspedig a magántőke bevonásával, PPP-projekt révén. Naprakész információkról, munkalehetségekről, valamint az alvállalkozó beszállításokról a már működő www.d4r7.sk internetes portálról tájékozódhat minden érdeklődő.

 

A szükséges előkészületek felgyorsítása után szintén ebben az esztendőben indulhatnak a Vágsellyét elkerülő közúttal kapcsolatos munkálatok. Miként Párkányban, a Nánai út felújítása is megkezdődik. Február 20-án hirdettük meg a közbeszerzési pályázatot a Nagymegyer és Medve közötti I/13-mas közút szélesítését és az útburkolat felőjátását magában foglaló dokumentáció elkészítésére.. Ez a projekt a Dunaszerdahely-Nagymegyer-Medve-Komárom közötti, részben az I/63-mas országút korszerűsítését is magában foglalja, miként a határ felől érkező és oda tartó kamionforgalom elterelését is,at eddignél jobb urakon. Megkezdődött annak az útnak építése, amely majd az új Duna-hídra vezet. Fontos a Jókai szülővárosát elkerülő út mielőbbi megépításe is, mert asak igy érhetjük el, hogy a várhatóan nagy átmenő forgalom ne a városon  keresztül haladjon.

Már zajlanak a szükséges  előkészületek az R7-es Egyházgelle és Dunaszerdahely, valamint Komárom, Érsekújvár (innen összekötő utat tervezünk az R1-ssel)  és Nagykürtös közötti szakaszaival kapcsolatban is. A komáromi elkerülő út tervezés a hatástanilmány elkészülése ztán idén elkezdódik. Ezt követően várhatóan április végén írjuk ki a közbeszerzési pályázatokat. Folytatódnak az előkészületek az R2-es gyorsforgalmi út Zólyom és Kassa közötti szakaszain is.Idén kiírjuk a közbeszerzési pályázatot a Mýtna és Lovinobaňa közötti részre, valamil Jassa, Saca és Košické Olšany térségére. Jó ütemben haladnak. a Rozsnyó és Szádalmás között, a Szoroskő alatt  alagúton át vezető gyorsforgalmi út előkészületei. Közbeszerzési pályázaton választottul ki a legjobb ajánlatot tevő társaságot, amellyel már előzetes szerződést kötöttünk. A rényleges munlálatok az ütemtervnek megfelelően 2019-ben kezdődnek és a tervek szerint öt évig tartanak majd. Jó hírként számolhatok be arról is, hogy az elmúlt hónapban először találkoztak az Ipolyságot Zólyommal összekötö, R3-mas gyorsforgalmi út érintett polgármesterei és szakemnerei. Első lépésként a Natura 2000 elveinek megfelelően a tervezett nyomvonal környezeti hatásait vizsgálják meg.Döntés született a Korponát (Krupina) elkerülő út megépítéséről is.

Tisztelt olvasóim nyilván úgy gondolják, hogy túl sokáig tartanak az adminisztratív és egyéb előkészületek. Sajnos, a törvényes előírásokat semmiképpen sem kerülhetjük meg, de törekszünk a rugalmasabb ügyintézésre, hogy ha lesznek újra további uniós és költségvetési források, talán magántőke is rendelkezésünkre áll majd, akkor semmi sem gátolha meg DélSzlovákiában sem a további útépítések haladéktalan megkezdését.

E hét végén az iskolabuszok indításával  kísérleti programról számolok be.

 

 

 

 

:

 

 

 

Szerző: Érsek árpád  2017.03.02. 10:00

Minden bizonnyal hozzám hasonlóan nagyon sok csallóközi polgár sóhajtott úgy fel, ahogy a címben feltüntettem, miután a szlovák kormány e héten jóváhagyta azt a szerződést, amely alapján a spanyol Cintra konzorcium rövidesen megkezdheti az R7-es gyorsforgalmi út első szakaszának építését, Egyházgelle és Pozsony között. Akadnak tamáskodók, akik fanyalognak, leginkább a D4-es körgyűrű létjogosultsága, főleg a hatástanulmány hiánya miatt. De a gyorsforgalmi út mielőbbi megépítésének fontosságát még ők sem vonják kétségbe. Néhányan ugyan a PPP (public-private partnership)-projekt, vagyis a magántőke bevonása miatt berzenkednek, őket viszont nem nehéz megcáfolni: ugyanis a költségvetésben jelenleg nincs pénz erre az építkezésre, a brüsszeli forrásokat pedig egészen 2020-ig lekötötték a már megkezdett autópálya-szakaszok, elsősorban a D1 befejezésére. Magyarán: ha a kabinet nem ezt a megoldást választja, akkor a munkálatok legfeljebb 2018-ban kezdődhettek volna, ha akkorra találnak forrást az államkasszában.

Igy viszont már idén tavasszal nekiláthatnak a gyorsforgalmi út építésének, amelyre -- és ezt senki sem vitatja -- égető szükség van. Végre belátható időn belül Somorja és Pozsony, valamint Dunahidas (Most pri Bratislave) és Szlovákia fővárosa között lényegesen csökkenhetnek a közlekedési dugók, amelyek jelenleg több tízezer munkába utazó polgár életét keserítik meg, idejét rabolják el, méghozzá munkanapokon kétszer is: reggel és kora este. A gyorsforgalmi út nyilván a stratégiai befektetőket érdeklődését is felkeltheti, hiszen ők mielőtt új beruházásokról és munkahelyek teremtéséről döntenek, a térség infrastruktúráját veszik szemügyre.

Az  R7-es építkezésének megkezdése csak azoknak a rosszindulatú kampánypapagájoknak rossz hír, akik naponta szinte huszonnégy órán át azt szajkózzák, hogy a Híd párt semmit sem tett Dél-Szlovákia leszakadásának megállítása érdekében. Minden szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy ellenzéki képviselőként is rendszeresen beszámoltattam az illetékes minisztériumot, személyesen Ján Počiatek tárcavezetőt az R7-es előkészületeiről, az érintett polgármesterek bevonásával nem hagytuk, hogy ezt a fontos ügyet újra, mint már annyiszor, háttérbe szorítsák. A rosszindulató kuvikolókat emlékeztetem arra is, hogy a közlekedési tárca államtitkáraként képviselőtársaimmal együtt elértük, hogy a cseh RegioJet magán társaság a Komárom-Pozsony közötti vasúti személyszállítás jogát megszerezhesse. Olykor ugyan még ma is akadnak gondok ezen a szakaszon, egészében véve azonban lényegesen javultak a vasúti személyszállítás körülményei, amit a naponta utazól  nagy mértékben megnövekedett és továbbra is növekvő száma igazol. Ugyancsak figyelmükbe ajánlom, hogy a Híd párt követelésére sikerült legalább kissé enyhíteni az országút zsúfoltságát a Csölle (Rovinka) -Pozsony  közötti szakasz kiszélesítésével. Ha az SaS nem buktatja meg Iveta Radičová kormányát, jóval több eredményt értünk volna el.

De még igy is folytathatnám a számvetést, a tények felsorolását, de inkább a terveinkről írnék röviden. Ha a választók bizalmának köszönhetően kormányra kerülünk, akkor erőteljesen szorgalmazni kívánom  további Ipoly-hidak építését, amelyekről most Nyitra megyében az MKP ottani képviselői is hallgatnak, miként arról is, hogy miért csúsznak az előkészületek a komáromi új Duna híd körül. Ugyancsak sürgetni fogom a várost elkerülő út mielőbbi megépítését, hogy az átmenő forgalom ne zúduljon a belvárosba. Lényegesnek tartom az R7-es folytatását déli irányba, továbbá a Komárom és Pozsony közötti második vágány építésének előkészületeit, mert ez is fontos vonzerő  lehet az új stratégiai befektetők számára.

A Híd Polgári Vízió 2016 programja ezeket és más célokat is tartalmazza. Bárki meggyőződhet erről, ha megnyitja a www. most-híd.sk internetes portálon ezt a dokumentumot. Az a tény pedig, hogy az R7-es gyorsforgalmi út végre zöld fényt kapott, ismét egyértelműen igazolja, hogy kellő szakértelemmel és kitartással rendelkezünk Dél-Szlovákia felzárkóztatását szolgáló céljaink valóraváltásához.

 

Szerző: Érsek árpád  2016.02.18. 15:23

Sportnyelven szólva, célegyenesbe fordult a márciusi választások előtti kampány országunkban. Robert Fico és a többi kormánypárti politikus aligha úgy képzelte el a kampányhajrát, amivel most mindannyian szembesülünk. Ők nyilván úgy gondolták, hogy a mi adóinkból is  elherdált euromillókból összefércelt úgynevezett szociális csomagokkal, valamint a gázdíjak csekély részének visszatérítésével elkápráztatják a polgárokat,kifogják a szelet az ellenzék vitorláiból. Aztán  gond nélkül tarolnak majd a voksolásokon.

Csakhogy ugyebár a tények makacs dolgok. Hiába akarta a szlovák kormányfő és a sok lakája fényezni jelenünket, mindent szépnek és jónak láttatni. A kampánytrükk nyilvánvalóan nem sikerült, mert a Smer-SD és a kormány páncélszekrényéből egymás után hullanak ki az úgynevezett csontvázak.

Azok a súlyos gondok és jelenségek, amelyek mindennapjainkat, több millió polgár megélhetését keserítik. A lista elszomorító, sőt: felháborító. A kormány holdudvarához tartozó személyek milliárdokat vágtak zsebre a manipulált közbeszerzési pályázatokon, a hajuk szála sem görbült meg! Egyetlen beszédes adat a sok korrupciós botrány közül: Csehországban és más uniós államokban az egészségügyre fordított költségvetési pénzek legalább 80 százalékát a betegek gyógyítására fordítják. Csak a többit a másodlagos kiadásokra. Szlovákiában viszont csak ennek az összegnek a 45 százalékát! Évente legalább 1,7 milliárd euró eltűnik ebből a csomagból! Hogy hovam azt nemcsak sejtjük. Olvashattunk arról a személyről, aki évente majdnem egymillió eurót vág zsebre főelg a kormánytagok és a Smer-SD vidéki potentátjainak masszírozásáért, amiért az állami egészségbiztosító fizet.  Robert Fico viszont rezzenéstelen arccal papolja, hogy nincs pénz a pedagógusok, a nővérek béreinek növelésére, pedig joggal követelik ezt. De még az oktatás feltételeinek korszerűsítésére sem. 400 millió euró pluszpénzt kérnek erre a célra a tanítók és a tanárok, a kormánypárt cinikus válasza erre az volt, hogy a tavalyi összeghez képest az idei költségvetésből ebből a tételből még 200 milliót faragtak le. Olykor meg Robert Fico azt hajtogatja, hogy a választásokig már nincs idő a bérkövetelések megvitatására sem, mire Bugár Béla emlékeztette őt arra, hogy 2010-ben a pozsonyi parlamentben 24 órán belül, gyorsított eljárásban hajszolta keresztül a szlovák állampolgársági törvény módosítását, amellyel a budapesti Országgyűlésben elfogadott, könnyített honosítással kapcsolatos jogszabályára reagált.

Egyre nagyobb a felháborodás a kis-és középvállalkozók körében, hiszen 2010 óta 43 százalékkal nőttek az adó-és járulékterheik. Emiatt jobb sorsra érdemes, rátermett iparosok ezrei adják vissza vállalkozói engedélyüket... Nagy csinnadrattával reklámozták néhány alapvető élelmiszer általános forgalmi adójának (DPH) tíz százalékra való csökkentését. Vajon a hazai gyümölcsökre, zöldségekre miért nem vontakozik ez a rendelkezés, és egyáltalán: vessül egy pillantást arra, vajon mennyit takarítunk meg ezzel az intézkedéssel?

Évek óta harcolunk azért, hogy elkezdjék az R7-es, valamint más dél-szlovákiai gyorsforgalmi út építését. Végre kiderült, hogy nem eredménytelenül. Eldőlt, hogy a spanyol konzorcium kedvező feltételekkel megépítené a D4-es pozsonyi körgyűrű, valamint a főváros és Egyházgelle közötti, összesen 59 kilométernyi szakaszt. Ritka kivétel nálunk, hogy a pályázat átlátható volt, ezért egyetlen vetélytárs cég sem emelt kifogást. Az  építés tehát megkezdődhet. Remélem, még a jelenlegi Fico-kabinet írja alá a szerződést és a három évvel ezelőtt elfogadott ütemtervet végre megkezdik valóra váltani.

Más projektek  -- többek között az Ipolyságról induló, R2-es --előkészületei is -- viszont csigalassúsággal haladnak előre. Miként a vasút korszerűsítése is, hiszen 23 év alatt mindössze 160 kilométert modernizáltak, vagyis évente mindössze 7 kilométernyit. Ebből egyetlen métert sem Dél-Szlovákiában. Pedig az alsó, Pozsonyt Kassával összekötő, Rozsnyón és más városokon áthaladó vonalra már nagyon ráférne a nagyjavítás. A növekvő forgalom miatt már foglalkozni kellene a Komárom és Pozsony közötti egyvágányú vasúti pálya bővítésével, vagyis a sínpár megépítésével.

Sokáig folytathatnánk Robert Fico elégtelen bizonyítványának, a súlyos szlovákiai gondoknak a  részletezését. De az iránta rajongó bálványimádókat aligha lehet meggyőzni. A tárgyilagosan gondolkodó, tehát elégedetlen polgárok viszont egyre többen vannak. Ha ők úgy akarják, akkor van esély megálljt parancsolni ennek a tékozló, korrupt kabinetnek.

A Híd Polgári Vízió 2016 programja pedig reális és életképes megoldásokat, intézkedéseket javasol az alapvető politikai és morális irányváltásra. Független szakértők szerint a voksoláson induló összes párt közül a Hídnak van a legjobb egészségügyi koncepciója, továbbá a korrupcióellenes csomagját is jelentős visszhang fogadta. Felvázoltunk életképes megoldásokat a fiatalok kivándorlásának leállítására, szülőföldjükön való boldogulásukra, az iparosok és a vállalkozók támogatására, nem utolsó sorban pedig főleg a kisnyugdíjak lényeges emelésére. Mindezekért is érdemes a Híd pártra szavazni, kormányra kerülését elősegíteni, mert akkor Dél-Szlovákia végre nem lesz az ország mostohagyermeke.

 

 

 

Szerző: Érsek árpád  2016.02.11. 09:22

Szerző: Érsek árpád  2016.02.11. 09:21

Kijózanodás napjait éljük Szlovákiában. Nem pezsgős dáridókból eszmélünk, hanem a Fico-kormány politikájából, mellveregető, értelmetlen szociális csomagokkal fényezett  propagandájából ábrándulnak ki egyre többen. Joggal háborognak a kis-és középvállalkozók, akik az idén még több adót és járulékot kénytelenek fizetni. Sztrájkra készülnek a pedagógusok, tiltakoznak az alacsony béreik miatt az egészségügyi nővérek is. Más szóval: a jelenlegi kabinet állítólagos sikertörténetei lufiként, egymás után pukkannak ki.

Teljes mértékben értem és támogatom a jogos követeléseiket. Peter Pellegrini szlovák házelnök keddi rendkívüli sajtótájékoztatóján hiába érvelt azzal, hogy a Fico-kabinet az utóbbi négy évben állítása szerint  22 százalékkal emelte a pedagógusok béreit. Ennek ellenére nagyon elszomorító, sőt: kimondottan felháborító tény marad , hogy a pályakezdő pedagógus ezek után is alig keres többet havi 600 eurónál, az a kollégája pedig, aki két vagy több évtizedet húzott le a katedrán, ennél mindössze kétszázzal többet vihet haza alapbérként. Még annyit sem, amennyi a jelenlegi átlagbér hazánkban ! Ezért minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Fico-kabinet valóságos szakmai és anyagi merényletet követ el azok ellen, akiknek a hivatása az, hogy a jelenlegi és a jövő nemzedéket olyan tudással és értékrenddel vértezze fel, amelynek köszönhetően talpon maradnak és boldogulnak majd az életben. A jelenlegi kormány kampánycélokra herdál el milliókat, de a pedagógusok anyagi megbecsülésén,  az iskolák felszereltségén, vagyis a nevelés körülményein számottevően nem javított.

Döbbenten olvastam a minap Profesia a Edujobs internetes szakportált, amely szerint a hét szlovákiai pedagógiai felsőoktatási intézményben  évente több százan végeznek, de közülük az alacsony bérek miatt mindössze 10 százalékuk kezd tanítani, a többiek jobb fizetéssel kecsegtető állások után néznek. A végzősök többsége inkább titkárnői, asszisztensi beosztásban helyezkedik el, főleg magánvállalatoknál, a férfiak közül a legtöbben üzletkötők, biztosító ügynökök lesznek. Egyetemi éveik idején a hallgatóknak még több mint 30 százaléka tervezte, hogy pedagógusként dolgozik majd, de aztán sokan a pályakezdők és mások lehangoló tapasztalatait hallva, évről évre másként döntenek. Tarthatatlan ez a helyzet!

Ezt állítják végső elkeseredésükben az egyik  szlovák pedagógus szakszervezet vezetői, akik két hetes haráidőt szabtak a jelenlegi kormánynak, bér-és egyéb követeléseik teljesítésére.  Juraj Draxler miniszter, továbbá a pozsonyi parlament elnöke is a kormánypárt ellen indított kampányakcióról papolt. Természetesen ilyen indítékok sem zárhatók ki. Ám merészelne-e valaki akár csak sztrájkkészültséget hirdetni, ha a tanítók meg a tanárok többsége elégedett lenne a fizetésével és a munkakörülményeivel? Ezt gondolják végig a kormánypárti urak!

Pedagógusaink közül sokan eltökéltek, mert már nem tudnak várni, nincs hova  hátrálniuk. Mások még vonakodnak, vagy megelégednének a kabinet újabb igérgetéseivel, amely amolyan nesze semmi, fogd meg jól, hiszen ennek a társaságnak a megbizatási ideje rövidesen lejár. Nem egyszerű a döntés, amely ezúttal is az érintettek, tehát a pedagógusok szuverén joga. És felelőssége.

Jómagam másokhoz hasonlóan örömmel olvastam Jókai Tibornak, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének nyilatkozatát, amelyben kifejtette: „Minden olyan kezdeményezést, mely az oktatás minőségének javítását, a béremelést, a pedagógusi pálya megbecsülését,  szakma színvonalának emelését hivatott segíteni, abszolút támogatunk“.

Végre! -- nyugtáztam elégedetten a pálfordulását. Ugyanis tavaly ősszel személyesen és blogban is kértem arra, hogy az SZMPSZ is csatlakozzék a Lógó Orral elnevezésű és egyéb pedagógustiltakozáshoz. Az elnök úr akkor önérzetesen azt válaszolta, hogy az általa vezetett szövetség szakmai és nem szociális érdekvédő szervezet. Mostanra viszont ő is ráébredt arra, hogy „ezzel a kormánnyal szemben már nincs más lehetőség, a szakma már mindent megpróbált.“ Remélem, továbbra is ezen az állásponton marad, amelynek eredményeként valamennyi szlovákiai pedagógus -- nemzetiségére való tekintet nélkül -- egységesen lép fel jogos követeléseik teljesítése érdekében. És a március elejei szavazáskor sem feledik, hogy kormányváltásra, sokkal ésszerűbb, pedagógusbarát oktatásügyre, oktatási politikára  van égető szükség.

 

 

Szerző: Érsek árpád  2016.01.13. 13:05